Maklumat dan sumbangan sila layari:


Tuesday, August 31, 2010

EM1M: 436 km ke 'garisan penamat'

saiful haizan hasam
saiful.hasam@utusan.com.my

REIMS 30 Ogos - Tinggal 436 kilometer (km) sahaja lagi untuk pasukan Ekspedisi Merdeka 1Malaysia (EM1M) menamatkan perjalanan di London, United Kingdom (UK).

Terawal meraikan pencapaian pasukan EM1M menghampiri 'garisan penamat', semalam, ialah Duta Besar Malaysia ke Perancis, Jeneral (B) Tan Sri Abdul Aziz Zainal yang sanggup berkereta selama sejam setengah daripada Paris ke sini.

Beliau juga tidak menghadiri perlawanan akhir Kejohanan Badminton Dunia di Stadium Pierre de Coubertin, Paris yang membabitkan beregu negara, Koo Kien Keat dan Tan Boon Heong dan mewakilkannya kehadirannya kepada Penasihat Pertahanan, Kapten Ismail Abdullah.

Segala-galanya dilakukan bekas panglima Angkatan Tentera Malaysia (ATM) itu demi meraikan semangat 1Malaysia dan semangat sambutan ulang tahun kemerdekaan yang kami bawa daripada tanah air merentasi 17 negara setakat hari ini.

Dalam pertemuan kira-kira dua jam itu, beliau berkata seluruh warga kedutaan kagum dan bangga melihat keupayaan sekumpulan anak Malaysia yang berjaya melakukan ekspedisi bermotosikal sehingga selamat tiba di Perancis.

Katanya, pencapaian pasukan EM1M membuktikan bahawa tiada yang mustahil dicapai anak Malaysia sekiranya ada kesungguhan dan perancangan rapi.

"Pengalaman yang dikutip sepanjang dua bulan berekspedisi wajar dibukukan untuk merangsang motivasi masyarakat khususnya generasi muda.

"Saya berharap pasukan EM1M dikekalkan pada tahun mendatang, jika tidak melakukan ekspedisi sekalipun ia boleh dimanfaatkan untuk projek-projek amal yang lain," katanya.

Dalam pertemuan berkenaan, Abdul Aziz turut menyerahkan sumbangan wang tunai 250 Euro yang dikutip di kalangan warga kedutaan untuk disalurkan kepada dana penubuhan perpustakaan di rumah anak yatim oleh Islamic Relief Malaysia (IRM) yang dipromosikan pasukan EM1M.


France France FranceFrance

Mengiringi Abdul Aziz dalam pertemuan itu ialah Penasihat Kedutaan, Adlan Mohd. Shaffieq; Penasihat (Pendidikan dan Latihan) Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), Mohd. Faris Jazlan Ramli; Pengarah Tourism Malaysia di Perancis, Jeffry Munir; Penolong Penasihat Pertahanan, Mejar Mohammad Fadzilah Salleh dan Pembantu Khas Abdul Aziz, Fuad Hussain.

Mereka juga amat prihatin dengan kebajikan pasukan EM1M apabila membekalkan kami dengan makanan untuk berbuka puasa dan bersahur.

Selepas Abdul Aziz dan rombongannya bersurai untuk kembali ke Paris, Adlan yang banyak membantu urusan lojistik pasukan EM1M bermula Mac lalu meluangkan masanya untuk terus bersama kami membincangkan tentang hobi bermotosikal.

Paling gembira ialah Pengarah Teknikal EM1M, Chua Chern Kwang kerana hasratnya untuk bertemu dengan kakitangan Kedutaan Malaysia yang menunggang motosikal berkuasa besar menjadi reliati.

Istimewanya, motosikal Yamaha Fazer 1000 milik Adlan merupakan satu-satunya motosikal yang menggunakan nombor pendaftaran diplomatik di Perancis.

France
FranceFrance

Sementara itu, pagi ini pasukan EM1M menuju ke Calais dan sekiranya masa mengizinkan akan terus menyeberangi Selat inggeris ke Dover, UK, sebelum menyertai upacara menaikkan Jalur Gemilang di Suruhanjaya Tinggi Malaysia di London, pagi esok.

EM1M merupakan projek ekspedisi bermotosikal ke 18 buah negara bagi mempromosikan kutipan dana penubuhan perpustakaan di rumah anak yatim oleh Islamic Relief Malaysia(IRM) dan untuk menyumbang secara online, layari www.irm.org.my atau hubungi Iskandar Shah Ismail di 019-2665157/03-89486334.

1 comment:

  1. allhamdullillah , awesome u guys almost there...not far 2 go now..Thumbs up 2 u guys..too bad I m not in England 2 great yr arrival tomorrow...I m proud of yr guys..Salam Merdeka fr NZ York Malaysia with luv...Amin..

    ReplyDelete