Maklumat dan sumbangan sila layari:


Wednesday, August 25, 2010

EM1M mewah dengan makanan Malaysia sewaktu berbuka puasa

saiful haizan hasam
saiful.hasam@utusan.com.my

SAINT VEIT (Austria) 24 Ogos - Walaupun sudah lebih 17,000 kilometer (km) meninggalkan tanah air, bulan Ramadan yang bermula sejak 14 hari lalu membuatkan anggota pasukan Ekspedisi Merdeka 1Malaysia (EM1M) terasa begitu dekat dengan Malaysia.

Walaupun ibadah puasa peserta EM1M yang beragama Islam tidaklah sesempurna tahun sebelumnya kerana bermusafir, keberkatan Ramadan dapat dirasakan apabila kami diberi layanan istimewa oleh penggerak misi diplomatik Malaysia di luar negara selama empat hari berturut-turut bermula Rabu hingga Sabtu lalu.

Di Budapest, pasukan EM1M diundang Duta Besar Malaysia ke Hungary, Datuk Kamilan Makson untuk bermalam di kediaman rasminya  selain diraikan dalam dua majlis berbuka puasa yang berasingan.

Hungary Hungary Hungary

Pada hari pertama, kami berbuka puasa bersama pegawai dan kakitangan kedutaan Malaysia di Hungay dan pada hari berikutnya, kami diraikan dalam majlis berbuka puasa di kediaman Kamilan.

Menunya, pastilah makanan Malaysia seperti kari ayam, udang sambal petai, mee jawa, kuih seri muka dan tepung pelita dan beberapa jenis makanan lain sehingga semua anggota pasukan EM1M terasa seperti berbuka puasa di rumah bersama keluarga sendiri.

Lebih istimewa, juadah berbuka disediakan sendiri oleh Isteri Kamilan, Datin Zubaidah Abdullah termasuklah bubur lambuk yang kami rasakan lebih sedap daripada Bubur Lambuk Kampung Baru yang begitu popular sepanjang Ramadan di Kuala Lumpur.

'Pesta' makanan Malaysia bersambung pula di Vienna pada Jumaat dan Sabtu lalu apabila pasukan EM1M diundang Duta Besar Malaysia ke Austria, Datuk Muhammad Shahrul Ikram Yaakob untuk berbuka puasa di kediaman rasminya.

Austria Austria Austria
Austria Austria Austria
Mata kami rambang melihat juadah berbuka yang disediakan isteri beliau, Datin Izdina Izaidin khusus untuk meraikan pasukan EM1M dan kami difahamkan ia adalah majlis keraian pertama diadakan sejak Muhammad Shahrul Ikram memulakan tugasnya di Vienna pada Jun lalu.

Tidak ketinggalan meraikan pasukan EM1M dalam majlis berbuka puasa pada hari kedua di Vienna ialah Menteri Penasihat merangkap Ketua Canseri, Ismail Salam yang mempunyai bakat terpendam apabila menyediakan pulut panggang yang amat 'laris' pada malam berkenaan.

Austria Austria
Secara peribadi, majlis berkenaan adalah sesuatu yang amat bermakna buat Ismail kerana berpeluang meraikan Ketua Ekspedisi, Kapten Azizi Hashim yang merupakan 'junior' beliau sewaktu sama-sama menuntut di Maktab Tentera Diraja (MTD).

EM1M merupakan projek ekspedisi bermotosikal ke 17 negara bagi mempromosikan kutipan dana penubuhan perpustakaan di rumah anak yatim oleh Islamic Relief Malaysia (IRM) dengan penyumbang terbesar setakat ini ialah Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi dan Kerajaan Negeri Sembilan.

Sumbangan boleh dibuat secara online dengan melayari www.irm.org.my dan sebarang maklumat lanjut boleh diperoleh dengan menghubungi Pengurus Pembangunan Dana IRM, Iskandar Shah Ismail di 019-2665157/03-89486334.

No comments:

Post a Comment