Maklumat dan sumbangan sila layari:


Saturday, August 28, 2010

Pasukan EM1M tiba di Bern, Switzerland

saiful haizan hasam/pix
saiful.hasam@utusan.com.my

BERN (Switzerland) 26 Ogos - Pasukan Ekspedisi Merdeka 1Malaysia (EM1M) pagi semalam memasuki negara ke-15 dalam siri penjelajahnnya iaitu Switzerland, sebuah negara yang dianugerahkan dengan landskap semulajadi yang cukup indah.

Kami pada mulanya tidak menyedari telah memasuki Switzerland sewaktu berhenti berhenti rehat di Passo dello Spluga kerana terlepas pandang pos pengawal kecil yang tiada petugas sebelum dimaklumkan pelancong tempatan bahawa pasukan EM1M sudah meninggalkan Itali.

Membezakan Switzerland dan Itali ialah, landskap semulajadinya yang lebih indah walaupun di kawasan perkampungan biasa sehingga kami kerap berhenti untuk untuk merakamkan gambar.

Switzerland Switzerland Switzerland
Switzerland Switzerland Switzerland
Switzerland Switzerland Switzerland

Menyusuri laluan berliku pergunungan Alps di Switzerland juga berbeza dengan pengalaman yang kami tempuhi di Slovenia dan Itali kerana perasaan bimbang dan takut-takut melihat gaung yang curam dilenyapkan oleh keindahan alam sekitarnya.

Reka bentuk laluan mendaki dan menurun juga menitikberatkan aspek keselamatan selain permukaan jalan yang amat baik dan terjaga kerana kawasan berkenaan merupakan tarikan pelancongan utama di Switzerland.

Paling menarik di sepanjang laluan yang kami gunakan ke sini semalam ialah Susten Pass yang boleh dianggap sebagai 'taman permainan' kepada peminat kereta, motosikal serta basikal.

Kami yang berhenti di kawasan puncak tertnggi dapat melihat jaluran jalan raya di lereng gunung yang berliku dan 'kegilaan' penduduk setempat dan negara jiran kepada aktiviti yang mencabar.

Bagi pemandu kereta dan penunggang motosikal berkuasa besar, mereka cukup berani menguji kuasa enjin kenderaan mereka sedangkan jika berlaku kemalangan, risiko untuk terjatuh ke dalam gaung amat besar manakala penunggang basikal pula cukup bertenaga di laluan mendaki.

Kami yang menunggang Kawasaki Versys 650 dengan perlahan kerana tidak mahu melepaskan peluang menikmati keindahan alam sekitar pula sentiasa memerhatikan cermin pandang belakang dan memberi laluan sekiranya ada kenderaan lain mengekori kerana tidak mahu menganggu 'keseronokan' mereka.

Sementara itu, kami tiba di ibu negara Switzerland iaitu Bern kira-kira pukul 6 petang selepas 320km meninggalkan Dongo, Itali.

Ketibaan kami disambut oleh Duta Besar Malaysia ke Switzerland, Datuk Ho May Yong dan pegawai serta kakitangan kedutaan sebelum diraikan dalam satu majlis berbuka puasa yang turut disertai suaminya, Lai Yew Seong.

May Yong yang memulakan tugas diplomatiknya di sini bermula Jun lalu mengucapkan syabas kepada pasukan EM1M kerana berjaya menggabungkan peserta berbilang bangsa untuk mengharungi perjalanan yang mencabar demi meraikan sambutan ulang tahun kemerdekaan negara.

Beliau turut menasihatkan pasukan EM1M supaya terus fokus untuk menamatkan ekspedisi yang hanya berbaki kurang seminggu sahaja lagi.

Switzerland Switzerland Switzerland
Switzerland Switzerland Switzerland

EM1M merupakan projek ekspedisi bermotosikal ke 18 buah negara bagi mempromosikan kutipan dana penubuhan perpustakaan di rumah anak yatim oleh Islamic Relief Malaysia (IRM) dan untuk menyumbang secara online, layari www.irm.org.my atau hubungi Iskandar Shah Ismail di 019-2665157/03-89486334.


2 comments:

  1. Askm;

    Superb scenic photos through Switzerland. Glad to hear t team is in t final leg of t expedition having done Germany. Have a safe final leg until Hari Merdeka. BTW I am already home in Terendak.

    ReplyDelete
  2. Dr Khairuddin,

    It was so nice to meet you in Bern recently.
    Sorry for a late reply.

    Regards from MANILA.
    1M-CAH

    ReplyDelete