Maklumat dan sumbangan sila layari:


Thursday, August 26, 2010

EM1M: Negara yang dilalui bertambah menjadi 18 buah

saiful haizan hasam
saiful.hasam@utusan.my

DONGO (Itali) 25 Ogos - Jumlah negara yang dilalui pasukan Ekspedisi Merdeka 1Malaysia (EM1M) kini bertambah menjadi 18 buah apabila memasuki Slovenia tengahari kelmarin semata-mata untuk menimba pengalaman menunggang di Vrsic Pass.

Pertambahan satu negara itu dapat dilakukan kerana pasukan EM1M kini berada dalam keadaan selesa untuk tiba di London pada 31 Ogos sekaligus menepati sasaran menamatkan penjelajahan dari Kuala Lumpur dalam tempoh 62 hari.

Kami yang meninggalkan Saint Veit, Austria pada mulanya memasuki Itali melalui Tarvisio sebelum melencongkan laluan ke Vrsic Pass, sebuah laluan banjaran gunung yang tertinggi di Slovenia dan dibuka lewat 1915 untuk tujuan ketenteraan.

Austria Italy Slovenia

Tiga jam kami peruntukkan untuk mengharungi cabaran di Vrsic Pass yang mempunyai 48 selekoh 180 darjah dalam keadaan mendaki dan menuruni kawasan pergunungan yang menjadi tarikan pelancongan di Slovenia.

Slovenia Slovenia Slovenia
Slovenia
Pasukan EM1M sewaktu berada di Vrsic Pass, Slovenia 23 Ogos, 2010
Kelapangan masa untuk mengubah laluan ke Slovenia turut disumbangkan oleh prosedur imegresen negara Kesatuan Eropah (EU) yang dipermudahkan tanpa perlu mengecop pasport terlebih dahulu.

Melintasi sempadan Itali ke Slovenia dan kembali semula ke Itali ibarat melintasi sempadan negeri di Malaysia, langsung tidak perlu berhenti kerana kompleks imigresen yang tersergam sudah ditinggalkan.

Bagaimanapun sewaktu  keluar dari Slovenia ke Itali menggunakan laluan berbeza, hanya satu papan tanda dipacak bagi menandakan sempadan kedua buah negara.

Slovenia
Pasukan EM1M melintasi sempadan Itali dan Slovenia 23 Ogos, 2010.
Kami kemudiannya meneruskan perjalanan ke Cortina D' Ampezzo, sebuah bandar yang terkenal dengan sukan luncur salji pada musim sejuk selain pernah menjadi venue penganjuran Sukan Olimpik Musim Sejuk pada 1956 dan menjadi lokasi pengambaran filem Pink Panther, James Bond' For Your Eyes Only' dan Cliffhanger.

Italy
Italy
Pasukan EM1M sewaktu berada di Cortina D' Ampezzo, Itali 24 Ogos, 2010.
Sepatutnya pasukan EM1M berehat sehari di Cortina D' Ampezzo yang menggantikan Milan yang tidak kami masuki kerana tidak mahu membuang masa mengharungi kesesakan lalu lintas.

Bagaimanapon kerana kos penginapan yang terlalu mahal, Ketua Ekspedisi, Kapten Azizi Hashim membuat keputusan untuk meneruskan perjalanan menghala ke Switzerland.

Ia merupakan satu keputusan yang amat menggembirakan anggota pasukan EM1M yang masih belum puas menduga kemahiran di laluan berliku di Itali yang juga menjadi syurga penunggang motosikal berkuasa besar dari seluruh Eropah.

Di sepanjang laluan, boleh dikatakan selang dua minit kami akan berselisih dengan penunggang motosikal berkuasa besar.

Membezakan mereka dengan penunggang motosikal berkuasa besar di negara kita ialah aksi mereka tidak ekstrem jika dibandingkan dengan suasana di Lebuhraya Karak dan Cameron Highlands pada hujung minggu.

Kebanyakan daripada mereka membawa pembonceng dan sentiasa menyapa kami dengan mengangkat jari telunjuk yang menyamai isyarat tangan yang paling popular di tanah air pada masa ini iaitu 1Malaysia.

Selepas berada di jalan raya kira-kira sembilan untuk jarak perjalanan 320 kilometer (km), pasukan EM1M bermalam di tapak perkhemahan di pinggir Tasik Como yang terletak di Dongo, sebuah bandar tempat tertangkapnya diktator Benoti Mussolini dan tokoh fasis utama Itali pada 27 April 1945.

Italy
Maxweel Ripin (kiri) dan Chua Chern Kwang memasang khemah di tapak perkhemahan Tasik Como, Dongo, Itali 24Ogos, 2010.
EM1M merupakan projek ekspedisi bermotosikal ke 17 negara bagi mempromosikan kutipan dana penubuhan perpustakaan di rumah anak yatim oleh Islamic Relief Malaysia (IRM) dan untuk menyumbang secara online, layari layari www.irm.org.my atau hubungi Pengurus Pembangunan Dana IRM, Iskandar Shah Ismail di 019-2665157/03-89486334.

2 comments: