SAARBRUCKEN (Jerman) 29 Ogos - Penggunaan grafik Jalur
Gemilang dalam keadaan berkibar yang menyaluti badan motosikal Kawasaki Versys
650 pasukan Ekspedisi Merdeka 1Malaysia (EM1M) mempunyai maksud tersendiri.
Selain menjadi identiti negara asal kami, grafik rekaan dan
tajaan Zulkawa Merchandise itu merupakan simbolik kepada pengibaran Jalur
Gemilang oleh setiap anggota pasukan EM1M sempena sambutan ulang tahun
kemerdekaan negara, lusa.
Sehingga hari ini, Jalur Gemilang tersebut telah kami 'kibarkan' dengan penuh bangga di 16 buah negara merentasi pelbagai bentuk muka bumi dan cuaca.
View XPDC 1MALAYSIA in a larger map
Bagaimanapun semalam, kami mencatatkan sejarah peribadi
apabila berjaya 'mengibarkan' Jalur Gemilang sejauh 350 kilometer (km) di
autobahn-lebuh raya terpantas di dunia.
Sebenarnya sejak kelmarin lagi kami teringin menggunakan
autobahn kerana teruja dengan keistimewaanya yang dikatakan tidak memiliki had
laju namun ia dipendam kerana pelbagai kebimbangan.
Antara yang bermain di fikiran kami ialah kebimbangan
mengenai had laju minimum, dikhuatiri pergerakan kami terlalu perlahan untuk
berada di atas autobahn sehingga menganggu pengguna yang lain.
Rupa-rupanya, kebimbangan kami tidak berasas kerana had laju
minimum di autobahn adalah 60 kilometer sejam (km/j) sedangkan kelajuan purata
kami di mana-mana laluan sebelum ini ialah 80km/j
Kami pantas menyesuaikan diri dengan autobahn walaupun pada
mulanya agak gusar melihatkan kelajuan kenderaan lain khususnya kereta-kereta
mewah yang memecut lebih 200km/j.
Berdasarkan pemerhatian, autobahn sebenanya bukanlah tidak
mempunyai had laju langsung cuma peraturan itu hanya dikuatkuasakan di kawasan
tertentu seperti di laluan dua lorong dengan had laju 120km/j manakala di
kawasan kerja penyelengaraan jalan pula, had lajunya ialah 80km/j.
Walaupun bergerak laju, para penggunanya amat cekap selain
menghormati antara satu sama lain apabila tidak memaksa pengguna yang lebih
perlahan ke tepi dengan membunyikan hon atau menggunakan isyarat kerdipan lampu
hadapan.
Mereka juga akur dengan pelbagai peraturan yang ditetapkan
pihak berkuasa seperti tidak berada di lorong paling kiri (lorong paling laju)
sekiranya lorong kanan mempunyai kekosongan.
Selain itu, semua pengguna dilarang berhenti di tepi
autobahn kecuali jika berlaku kerosakan, namun jika ia berpunca daripada
masalah kehabisan minyak, pemandunya dianggap telah melakukan kesalahan dan
boleh di saman kerana ia berpunca daripada kealpaan sendiri.
Paling tegas ialah mana-mana pengguna yang menyebabkan
kejadian yang membahayakan nyawa atau memusnahkan harta benda seperti kenderaan
lain serta infrastruktur autobahn, mereka dianggap melakukan jenayah dan boleh
dipenjarakan sehingga lima tahun.
Dengan peraturan sedemikian, para penggunanya mempunyai
sikap bertanggungjawab walaupun bebas memecut selaju mungkin di kawasan yang
dibenarkan.
EM1M merupakan projek ekspedisi bermotosikal ke 18 buah
negara bagi mempromosikan kutipan dana penubuhan perpustakaan di rumah anak
yatim oleh Islamic Relief Malaysia (IRM) dan untuk menyumbang secara online,
layari www.irm.org.my atau hubungi
Iskandar Shah Ismail di 019-2665157/03-89486334 .
No comments:
Post a Comment