Maklumat dan sumbangan sila layari:


Sunday, August 29, 2010

EM1M di Jerman

saiful haizan hasam


MUNICH (Jerman) 28 Ogos - Pasukan Ekspedisi Merdeka 1Malaysia (EM1M) semakin menghampiri destinasi terakhirnya di London apabila tiba di sini daripada Bern, Switzerland, malam tadi.

Pasukan EM1M mengambil masa hampir 12 jam untuk menamatkan perjalanan sejauh 450 kilometer (km) berikutan hujan lebat sepanjang 230 kilometer (km) pertama perjalanan.

Ia merupakan pengalaman menunggang dalam hujan lebat buat kali ketiga untuk kami selepas Kuala Kangsar ke Patthalung dan Hongyuan di China.

Cuaca sejuk pada tahap 10 ke 15 darjah celcius banyak membantu Ketua Ekspedisi, Kapten Azizi Hashim dan penulis untuk meneruskan ibadat puasa.

Sebelum memasuki Jerman, pasukan EM1M terlebih dahulu memasuki Austria semula untuk jarak perjalanan sejuah 30 km sahaja.

Germany
Suasana di autobahn, lebuhraya terpantas dunia di Jerman

Ketibaan kami di Munich disambut oleh seorang kenalan Azizi daripada forum pemotoran maya antarabangsa, www.advrider.com, Phil yang turut disertai isterinya Marion dan anaknya, Patrizia.

Germany Germany
Philip, Marion (kiri) dan Patrizia yang menemani pasukan EM1M di Munich, Jerman.
Germany
Pasukan EM1M bersama Philip (tiga dari kanan) di Stachusbrunnen, Munich, Jerman
Phil yang merupakan seorang penunggang motosikal yang kerap menjelajah benua Eropah menyifatkan kami 'gila' kerana sanggup melakukan ekspedisi sejauh 22,000 kilometer (km) dan meninggalkan keluarga selama dua bulan.

Beliau sekeluarga turut menyertai kami untuk berbuka puasa secara sempurna kerana sebelum itu hanya air mineral yang menjadi 'juadah' berbuka Azizi dan penulis.

Pelbagai persoalan diajukan Phil mengenai Malaysia termasuklah mengenai ibdah puasa yang tidak begitu diketahuinya.

Germany Germany
Germany Germany Germany

Sementara itu pagi ini pasukan EM1M memulakan perjalanan ke arah sempadan Perancis dan akan memasuki negara berkenaan pagi esok.

Perancis merupakan negara terakhir yang dilalui pasukan EM1M sebelum tiba di United Kingdom (UK).
Kami dijadualkan bermalam di Reims dan dijangka akan menyertai majlis berbuka puasa bersama Duta Besar Malaysia di sana, Jeneral (B) Tan Sri Abdul Aziz Zainal.

EM1M merupakan projek ekspedisi bermotosikal ke 18 buah negara bagi mempromosikan kutipan dana penubuhan perpustakaan di rumah anak yatim oleh Islamic Relief Malaysia (IRM) dan untuk menyumbang secara online, layari www.irm.org.my atau hubungi Iskandar Shah Ismail di 019-2665157/03-89486334 .

No comments:

Post a Comment