Maklumat dan sumbangan sila layari:


Tuesday, July 6, 2010

Day 5 CHINA: Mengla - Mojiang, Yunnan Province

Short distance, long day. Safely arvd in Mojiang, Yunnan province from Mengla. Shuang Bao hotel, new 4star. Cost us RM200 (1 Yuan = 50sen) for 2 rooms complete w breakfast. What a nice hotel! 2moro another long day to Kunming, China.Salam.
SMS yang telah diterima 10.06 & 10.50 mlm (waktu Malaysia) , Isnin 5 Julai 2010 
SMS received at 10.06 & 10.56pm(Malaysian Time), Monday 5th July 2010 



Chua Chern Kwang (kiri) Azizi Hashim dan Naxwell Ripin berehat sebentar sebelum meneruskan perjalanan ke Mojiang, China.

Azizi Hahsim melihat lebihraya di China yang mengharamkan penunggang motosikal daripada menggunakan nya

Chua Chern Kwang sewaktu berehat dalam perjlanan ke Mojiang, China.


LAPORAN

Daripada SAIFUL HAIZAN HASAM
saiful.hasam@utusan.com.my

MOJIANG (China) 6 Julai - "Hashimu, Hasamu, Lipin".

Begitulah nama Ketua Ekspedisi Merdeka 1Malaysia (EM1M) Kapten Azizi Hashim, penulis dan Maxwell Ripin yang tercatat pada lesen sementara China yang menjadi syarat wajib untuk dimiliki oleh mana-mana rakyat asing yang mahu menggunakan kenderaan bermotor  di negara ini. Selain daripada itu, motosikal Kawasaki Versysy 650 yang kami gunakan juga mendapat nombor pendaftaran baru. Motosikal yang dinaiki penulis umpamanya menggunakan nombor K00078 yang kebetulannya bersamaan dengan tahun kelahiran penulis.

Selepas segala urusan untuk mendapatkan dokumen berkenaan selesai, kami memulakan perjalanan ke Mojiang melalui jalan persekutuan kerana semua jenis motosikal tidak dibernakan menggunakannya atas tujuan keselamatan. Ejen yang menguruskan perjlanan EM1M di China,Michael, mencadangkan kami supaya menggunakan lebuhraya berkenaan secara haram jika mahu tiba di Mojiang dengan lebih cepat namun ia ditolak Azizi kerana tidak mahu mengmabil risiko apatah lagi kami membawa nama negara dan penaja.

Laluan persekutuan di China benar-benar mencabar dengan kesesasakan lalulintas yang disebabkan oleh kehadiran lori-lori besar manakala permukaaan jalannya terlalu banyak lubang dan rosak akibat kenderaan berat. Lebih memburukkan keadaan, kehadiran penunggang motosikal seperti kami langsung tidak dihiraukan. Perasaan berdebar-debar tidak dapat dielakkan setiap kali cuba memotong kenderaan di China namun kami amat bersyukur kerana tiada sebarang kejadian buruk berlaku.

Kami juga berpeluang menggunakan laluan persekutuan yang merentasi kawasan kampung di lereng-lereng bukit. Di laluan ini lalu lintasnya lebih tenang namun kami terpaksa menempuhi terlalu banyak selekoh yang amat memenatkan mental dan fizikal. Daripada laluan ini, kami dapat melihat keadaan lebuhraya China yang begitu canggih termasuklah beberapa lebuhraya yang masih dalam proses pembinaan yang menggunakan teknologi terkini kerana keadaan muka buminya yang berbukit bukau.

Bercakap mengenai pembangunan, penglaman hari pertama kami di China benar-benar membuka mata mengenai kekuatan ekonomi republik ini. Dimana-mana sahaja kelihat pembangunan kawasan baru. Umpamanya bandar baru Pu Er dan Mojiang yang sarat dengan bangunan besar dan bangunan yang rancak dibina walaupun iklim ekonomi dunia belum pulih sepenuhnya. Keadaan ini membuktikan bahawa China benar-benar serius untuk mengorak langkah ke depan sekaligus mengukuhkan kedudukannya sebagai kuasa ekonomi dunia.

"Hashimu, Hasamu, Lipin".


,,,is the name given to  Captain Azizi Hashim, Saiful Haizan and Maxwell Ripin which is stated in the China Temporary Licence which is a compulsory requirement for foreigners wanting to use motor vehicles in this country. In addition, the Kawasaki Versys 650 motorcycles used by the EM1M team were allocated new registration numbers. For example, Hasamu's (Saiful Haizan) motorcycle carries the registration number " K00078" which coincidentally is Hasamu's birthyear.

Know-How Consulting b/p (for) EM1M

No comments:

Post a Comment